LILLE AFTON



Lensstore 
Idag rann all lust och ork av mej.Blev djupt deprimerad,bara av ett enda telefonsamtal. Min kompis ringde från Torre del Mar till mej och undrade om jag var på väg ner? Han hade kommit i måndags och ett par andra kamrater hade annlänt igår.Jag riktigt kännde värmen gå genom luren och såg stället framför mej,så när jag fick förklarat för honom att vi inte kom ner i år,så bröt jag nästan ihop.Jag bara kände mej så dj-a ledsen för att vi inte kunde komma iväg.Känner mej fortfarande nedstämd,fast Linda gör allt för att pigga upp mej.Även hon skulle klart vilja att vi kom iväg,men jag måste ju se krasst på det.Först bli så frisk så att jag kan köra ner utan riskera livet,och är det meningen vi skall ner i år,så låter det sej säkert märkas på något sätt.Jag får försöka att lägga min energi på antikvariatet istället. I och med vi skall köra uppåt nu en vecka(fel håll) så får det bli lite som balsam för själen.
Har ni sett solens mat på tv.Tänk att få göra en sådan resa? Visst hade det varit underbart,att få prova alla lokala maträtter på det viset.Tänk så många ställen som inte är turistförstörda,det finns,om man bara ger sej tid. Så det är min tanke med resan i april.Äta sej igenom Europa! Livius har ju säkert mer behållning av resan då än om vi hade farit iväg nu.

1963 Började jag på Latinskolan i Malmö och då fick jag min första kostym.Ni kan bara inte föreställa er hur den såg ut. Den var brun och orangerutig???? Jag tyckte jag var så snygg! Men nu förstår jag varför jag valde den.Skiten syntes inte så tydligt.För jag vaknade på morgonen(första gången jag hade den på mej) under en balkong i blöt jord.Hade blivit full och somnat där?(jag vet det var tidigt att bli full) Mina föräldrar var inte hemma.De var på semester med min syster i Norge och Danmark,så jag passade på klart.Hade hittat en av fassans flaskor bakom en soffa,så den fick ju prövas.Sen skulle man ju ut till kompisarna och visa. Vi satt i en park i närheten(Attleparken för dom som känner till Malmö)och dela den här.Vet också att jag fick ringa på hos grannen för att få huvudvärkstabletter(det var så mina föräldrar kom på det)Tror det var första gången jag var full.(men tyvärr inte sista) Hade provsmakat någon gång innan men inte mer.Vet att vi köpte sådana här punchflaskor av choklad för att få likören i oss och sen låtsades vi vara berusade(för tjejerna)Det tyckte vi var tufft.?Konstiga ideer,men dom måste kommit någonstans ifrån.Kan inte skylla på min far där,för han lämnade aldrig hemmet när han druckit. Jag hade ett par kompisar i andra trappan(vi bodde nu på Katrinelund,som var ett rent nybyggt område)som jag umgicks dagligen med.Vi hade bland annat 10  topp varje lördag hos den ene.Han var ett år äldre än mej och hade något eftermiddagsjobb,så han tjänade egna pengar.Han köpte alltid dom senaste skivorna som kom ut(singlar) och hade väl en 2-300 st,så varje lördag hade vi omröstning om dom här,och gjorde riktiga listor.Efter det brukade vi bli där så bjöd i regel hans far på kaffegök.Så det var ju det stället man oftast var på.Med så snälla föräldrar,han fick göra vad han ville.Och sen tog vi båten till Köpenhamn.
Öresundslinjen.Gripen(som blev min första båt att jobba ombord på) blev det ofta.Så vi var rätt så välkända ombord,för i regel hade vi inga pengar kvar när sista båten gick tillbaka eller så missade vi den och fick gå brandvakt istället.Men eftersom vi var barskrapade brukade vi få åka gratis med tillbaks.Oftast blev det tillbaks med Centrumlinjens båt,dom brukade vara hyggliga och helst om "flaxöra" jobbade,han kände oss bäst så där var det aldrig några problem.Väl i Köpenhamn gick vi alltid till ett ställe som hette HIT HOUSE (har inte kunnat lokalisera var det var) i närheten av tivoli.Där spelade ofta kända band som The Kinks eller The Hollies,vilka jag var ett stort fan av. Fast vi var så stora på det ,var vi egentligen väldigt naiva.allting ordnar sej,ha roligt nu bli ett vackert lik.Man kunde inte tänka sej att bli så gammal som 30år!,då var man ju gubbe? Kommer speciellt ihåg en gång vi missat båten,det var vinter och väldigt kallt,så vi försökte att finna oss en plats att sova på(sista båten gick kl 1,och första kl 7 på morgonen från nyhavn) Vi hittade en kapellbil och gick upp på flaket och lade oss.Skedställning alla tre.Rätt som det var vaknade vi av att det låg en man bakom oss och tryckte på,förstod ju inte riktigt vad han var ute efter,men vi såg det säkrast att lämna bilen och gå vidare.Han ville bara värma oss ,sa han?Undrar hur? Vi misstänkte ju så klart vad det var frågan om,men hade aldrig varit med om något sådant,kanske bara hört talas om det. Vi va ganska välkända på de flesta ställen även i Malmö,så där blev vi snart bekant med flera av de här orginalen.Vi hade speciellt en som alltid jagade oss.Hände  aldrig något,men han var alltid där vi var och bjöd oss gärna på sprit(som vi utnyttade så klart) I Malmö höllt vi till på ett ställe som hette Tunneln,där var också en som blev betuttad i mej,med mycket fri dricka och mat som följd,och sen stack vi.
Vi tre höllt alltid sammans var vi än var,men det blev ju ganska svårt att hitta töser till oss alla,för den sakens skull.I regel gick ju tjejerna 2 och 2,så antingen blev en av oss utan eller så blev en tjej det. Köpenhamn var ju ett eldorado för oss(då var den svenska kronan värd mer än den danska) så vi var ju lite av kungar där,med spenderbyxorna på.Det var ju så lätt att komma in på haken i Köpenhamn aldrig någon kontroll på ålder.Det blev många bier där och ofta bjöd vi också. När jag blev lite äldre brukade jag ha som riktmärke att när grönländskerna började bli snygga var det dags att åka hem. Blev man så på lyset så dom blev snygga,då var man verkligen på lyset.
Imorgon tror jag det blir om min tid som hippie.Det var en underbar tid.Make love not wore.
Jag skall höra om mossan har några gammla foton ifrån Jerusalemsgatan,som jag kan lägga ut också.

VÄL MÖTT  DAGENS VISDOMSORD. INGEN BLIR MED ENS HELT FÖRDÄRVAD

King.com

Kommentarer
Postat av: Morgan

Alltså, dina minnen hade kunnat bli en bra film! Jag kan verkligen se framför mig hur det var. Roligt också att få höra saker om farsgubben som man inte visste hehe

2009-09-17 @ 02:03:35
URL: http://midgardianmetal.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0