SOLIGA LÖRDAG

Vaknade upp till en underbar dag.Man blir ju så glad när solen skiner.Enda smolket är att Livius har så ont i munnen där tänderna tränger på.Man blir ju själv rent förtvivlad för att man inte kan göra något.Han har fått barnalvedon så jag hoppas det lättar lite för honom.Körde ner på loppisen och hittade lite böcker,till rimliga priser.Träffade en kompis som talade om att det gick rykten på stan att jag blivit av med körkortet,att jag hade kört berusad.DET HAR JAG INTE !!.Det stod i tidning för ett tag sedan om en man i min ålder som fastnat i kontroll med husbil i Åhus,och han hade varit väldigt berusad, så folk vet att jag inte spottar i glaset och tar då för givet att det skulle vara jag.Jag kör aldrig när jag druckit och aldrig förren det gått minst ett dygn efter.Så det så.Hoppas det retar en del att det inte var jag.

Än en gång tilbaks i historien.
Vid Österportskolan låg ett gasverk med en ca 50m hög skorsten.Där var det en gång en förvirrad man som klättrade upp,för han skulle ta livet av sig.Då gick alla man ur huse för att begrunda detta skådespel(utom jag ,för jag fick inte följa med eftersom jag hade varit olydig)Han hoppade aldrig som tur var.Det var ju rena skådespelet,men man hade ju inte TV så allt som hände runt omkring var ju stora nyheter,som man kunde dryfta länge sen,och det retade mej ju så klart att jag inte hade varit med.
Man fick ju inte lämna skolgården under skoltid,men vi brukade gå ner till kanalen,som låg bara över gatan.Där vi roade oss med att kasta sten efter stora vattenråttor,ljuger nog inte om jag säger att dom var ca 30-40cm utan svans.Fortfarande tycker jag att råtter är bland det värsta som finns.Där fanns många,som sprang vid kanten av kanalen.E gång kunde det gått riktigt illa,då jag gick för nära kanten,rammlade jag i klart.Det värsta var ju att försöka förklara hur man kunde blivit så våt utan att erkänna att man varit vid kanalen(som var förbjudet område).Men jag tror mossan blev så förskräckt och glad att det inte blivit värre,så dom glömde åthutningen.
Många hyss hade man ju för sej annars.Kommer ihåg en gång vi var på vinden i grannhuset,och där inne på den ena vinden fanns en hel låda chokladflasker med likör i.Det kunde vi ju inte låta bli,så vi tog ju dom och hem till mej för att äta upp dessa(jag var ju ensam hemma).Men när mossan kom hem var det ju kladdigt överallt av den här likören,så hon fick ju ganska snart ur en vad som hänt,och sen var det upp till ägarinnan för att be om ursäkt och betala flaskorna(men gott var det).Sen blev det klart en omgång hemma också,men den gången hade jag väl gjort mej förtjänt av det kanske.Men lärde man av det? INTE. Några månader senare fick vi för oss att vi skulle panta spritflaskor(man fick pant på den tiden för flaskorna hos bolaget) Vi hade precis varit och sett Zorro på biograf och behövde mer pengar klart.Så vi klättrade in i alla källarförråd och stal flaskorna,och sen satte vi ett Z märke på dörrarna.På alla dörrar utom vår egen? Smart va? Så det var ju inte speciellt svårt att räkna ut vem som varit där.Det blev nya runder för att be om ursäkt och så fick vi betala flaskorna.(det var ju bra för dom som drabbades,de fick flaskorna bortförda och pengarna hemlevererade utan arbete)Annars var det inte mycket man kunde göra sej en slant på ,mer än att springa ärenden(oftast till kattalisa) men det gav ju inte många ören,och luktade alltid så mycket av alla hennes katter.
Det stora intresset var ju att försöka få ihop så mycket så vi kunde gå på bio.Hoppalong Cassidy var en stor idol.
Alla satt med spänning i biosalongen när han jagade skurken,och så på en given signal började alla att stampa med fötterna när han fick fatt i skurken.Vilken inlevelse vi var i.Annars var nog min störste hjälte Errol Flynn i Robin Hood eller Kapten Blod.(så även idag,så skulle jag velat haft mitt liv,som han levde sitt) En annan stor hjälte för mej var Edvard Persson? Jag älskade honom,denna gemytliga figur och filmerna från landet förr.Jag längtade alltid till landet,min största dröm var att bli bonde.När jag var hos mormor fick jag alltid hjälpa till med korna och hönsen.DÅ VAR JAG LYCKLIG. Men mormor varnade alltid mej för det.Bara slit och aldrig någon fritid,och på den tiden var det ju så.Dom hade bara 12 tunnland mark 1 ko och en tjur,lite höns och gäss,och det klarade dom sej ganska bra på.Det roligaste var att plocka upp betorna(det gjordes för hand) för då samlades hela släkten och hjälpte till,och det blev festligt efteråt med alla kusiner mostrar och morbröder,då fick man vara sej själv för ett tag,och vara uppe lite längre än vanligt.Kommer också ihåg att vi körde till kvarnen med säd,som blev till mjöl.
Man tyckte det var rena äventyret var gång man fick följa med. Men det roligaste var ändå,när man fick följa med på gårdsauktion,där även djuren såldes.Man fick klä upp sej fint,så inte dom skulle skämmas för grannarna. Det var verkligen rena tillställningen var gång.Alla grannar och handlare disskuterade den stackare som kanske fick lämna gården eller hade avlidit.Mycket nyfikenhet var det som stillades.Sen var det hem till arbetet igen. Vi hade en ko och en tjur som tjudrades ute på bete i en lång kätting,så dom kunde beta i en ring.Så 2 gånger om dagen fick man gå ut och flytta dom.Tur tjuren var snäll,för stor var han,men man hade allt lite respekt ändå.Härliga tider strålande tider. Mormor gjorde ju allt själva i matväg.Glömmer aldrig hennes sylta.mums! Mjölk och grädde hade man också,man fick gå ut i mjölkaspannen och skumma av grädden.Lyx.Och kalvdans kommer ni ihåg?
Sånt finns ju inte idag att få tag i.Det enda jag inte kunde med riktigt var att hon hade socker i köttbullarna,annars älskade jag hennes mat. Nej nu får vi sluta för denna gång,Jag blev hungrig.VÄL MÖTT  DAGENS VISDOMSORD
VÄLLUSTEN ÄR HÄRLIGAST I BÖRJAN


LIVIUS SITTER SJÄLV MED RYGGSTÖD
                                


Kommentarer
Postat av: Lil

vILKEN GO BILD PÅ PRINSEN...... 1 KO ...... VILKET MINNE DU HAR... HAN HADE FAKTISKT 6 ELLER 8 KOR... +GRISAR... ELLER VAR DET INTE HUGO DU MENA ... JAG MINNS DET FÖR JAG VAR SÅ RÄDD ATT GÅ DÄR... MEN NÄR MOSTRARNA VAR HEMMA HOS MORMOR O HJÄLPTE TILL MED BETORNA OCH DET FIKADES LÄNGS KANTERNA DET MINNS JAG SOM LJUVLIGA STUNDER.... MORMOR VAR BÄST !!!!

2009-09-13 @ 20:29:13
Postat av: Minismurfan

Hej vännen..

Ja, att du aldrig spottat i glaset vet man ju.

ler

Men dom som känner dej vet också att du ALDRIG skulle sätta dej bakom ratten onykter..

Så dom som påstår något sådant känner inte dej.



Kramizzar

2009-09-15 @ 08:07:11
URL: http://metrobloggen.se/minismurfan
Postat av: LIL

FÖRBANNAT SKITPRAT.......BRY DIG INTE VÄRLDEN ÄR FULL AV IDIOTER..

2009-09-16 @ 08:49:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0