HELA VECKANS SÖNDAG

Vaknade tidigt och körde till Ystad för att hålla  auktion till orienteringsklubben.Har blivit en tradition nu 7:e året i rad.Första söndagen i september varje år. Tur med vädret tills halva auktionen var genomförd,sen började regnet och folket försvann.Synd för klubben,som behöver pengarna så väl.Men som vanligt mycket roligt,med många människor som känner igen mej från strais. Hemma igen vid 4 ,trött som attan,men Linda hade maten färdig när jag kom hem,så det var bara att sätta sej till bords(är man inte van vid)Och sen i badet med Livius som sällskap.Han älskar att bada och skriker som besatt när han skall upp.Det tillhör verkligen ett av livets njutningar att bada med sin baby.(även om man ser ut som ett russin när man går upp)

Skall till doktorn på tisdag igen,och sen kör jag ut till tydinge(blir väl sista dagarna för i år som jag är där)
Den 18 hoppas jag vi kommer iväg uppåt sverige en vecka eller två,bara vädret är gynnsamt.Skall bli så skönt att komma iväg,Linda,Livius och jag tillsammans. Hoppas verkligen få komma till Lidköping och träffa många underbara gamla vänner där.

Nu vidare till äldre tider.Har fått så mycket positiv respons på min hågkommelse från min ungdom,så får se om jag kan komma ihåg mer. Kommer ihåg att vi fick gå till lekplatsen ibland.Den låg så att man fick gå igenom en gård på andra sidan gatan och gå över en väg för att komma dit.Direkt i anslutning till lekplatsen låg en tobaksaffär som sålde cigaretter styckvis. Det var där man började röka.Köpte en cigarett som hette joy stick och var lång som en lång prince idag.Kostade 35 öre och smakade f-n.Då var jag 9 år? Fassan fick reda på det och tvingade mej att röka en 10ask robin hood i ett sträck,dålig blev jag just då,men det avskräckte mej bara i två år,från att börja igen.(se där hade man gjort som föräldrarna sa,så hade man kanske inte varit dålig idag).
I anslutning till tobaksaffären ,låg frälsningsarmens lokal där vi hittade på mycket hyss(jag vet inte om dom var så religösa,för många örfilar fick man där)men dom spelade ju bra musik. Stor uppståndelse kommer jag ihåg att det var när en taxichaufför blivit mördad på skroten som låg i slutet på gatan.Man försökte komma dit och titta,var ju nyfiken klart. Fast man inte förstod vad det rörde sej om. Föräldrarna var upprörda och vi fick inte gå ut på ett tag. Redan tidigt förstod jag att utnyttja mina färdigheter,och gick till slaktaren och sjöng,så fick jag alltid en köttbulle eller en korv.Det gick ju bra så jag fortsatte till hemcharken som låg på en annan gata så fick jag även något där.Det var en underbar affär allting hemlagat av en äldre dam(som man säkert trodde var 100 år då). Det var janssons,köttbullar.kåldolmar och många andra härliga rätter.Bara man kom in och fick andas in dessa goda aromer,så njöt jag i fulla drag. Brukade sjunga (här är polisen som mitt i gatan står) lika underhållande varje gång tydligen,för jag fick ju alltid vad jag kom för.(sjunger man idag ,slänger dom väl maten efter en istället)
Gjorde tydligen gott intryck hos vissa flickor också,för jag kommer ihåg att jag och en tös blev  inlåsta i en källare,(dörren gick i baklås,och jag var väl 8 år) Har ingen aning vad vi skulle där och göra,men hon var äldre än mej,så hon visste säkert.Det slutade ivarjefall med att vi fick sitta där ganska länge innan vi blev hittade,och då blev det ett dj-a liv och mycket gråt.Men jag tror jag steg i aktning hos kompisarna. Töser är luriga för året efter var det en som skulle visa sin om jag visa min.Jag först och sen gjorde inte hon det,se lurad har man alltid blivit på något sätt(det tog jag igen några år senare,men det är en annan berättelse) Annars var vi mest pojkar på gatan där(eller så höllt föräldrarna töserna inne) De flesta töserna var storasystrar till kompisarna,så vi var väl inte intressanta? Det ända jag var rädd för var brandkåren(varför vet jag inte) men när jag hörde brandkåren ,så skyndade jag mej hem storgråtande.En gång hände detta när jag var på lekplatsen,och jag i full karriär hemåt genom gården på andra sidan gatan,och när jag kom ut stod brandmännen där.Det var där det brann!
Nog nu för denna gång VÄL MÖTT DAGENS VISDOMSORD  DEN ENA DAGEN LÄR DEN ANDRANAMNGIVNING

Kommentarer
Postat av: Lil

Så underbart roligt och igenkännande..... jag minns även dofter från de olika gårdarna

2009-09-06 @ 21:00:27
Postat av: Lil

Så underbart roligt och igenkännande..... jag minns även dofter från de olika gårdarna

2009-09-06 @ 21:00:45
Postat av: Ingrid

Hej!

Vad roligt att läsa om dina barndomsupplevelser!!!

Jag coh min syster har bott på Jerusalemsgatan 17.

Skulle vara roligt om du vill maila till mig så

jag kan få lite fler minnen. Var ganska liten när

vi bodde där men kommer ihåg att vi handlade hos

Jakobssons och även i mjölkaffären hos fru Avengren.



Mvh

IK

2010-01-26 @ 21:54:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0