FREDAG

Ännu en ny dag att förundras över.Vaknar och har bara varit uppe en gång inatt. Men jag måste sluta spela maffia wors nu.Har haft mardrömmar nu 4 dagar isträck om gangstrar som skjuter mej och jagar mej.Synd man inte kommer ihåg allt ,hade kunnat bli en bra film kanske?Eller en bra bok? vem vet? Tur är nog det att man inte kommer ihåg alla drömmar,(risken finns att man hade varit intagen någonstans isåfall) Drömmar skall väl spegla ens liv? Då har jag det verkligen rörigt. Nej man skall verkligen inte klaga på livet.Det är ju spännande för det mesta.Ingen vet ju vad dagen har i sitt sköte. Ömsom vin ömsom vatten. Och många dagar riktigt blask.
Får väl se nu i årsskiftet om den nya sjukförsäkrings lagen kommer att drabba mej också. Det verkar ju va en ljus framtid och få 223 kr om dagen istället,eller hitta ett jobb som jag skulle orka med?Lite rädd är man ju allt att dom skall tvinga en ut i arbetslivet igen.Vet inte hur det skulle fungera,hade hoppats att jag skulle kunna få ett jobb med riktig lön,men man måste ju se krasst på det. Vem vill anställa en med min kapacitet och ålder?
Har alltid velat bli Gigolo(HAHA) eller toyboy ,men man är väl lite sent på det? Kanske kan göra succe på ålderdomshemmen? Hade varit ett problem förståss,när man var färdig hade kunden glömt att betala och jag att ta betalt. Annars skall ju åldringarna få ha det bra på hemmen. Skrämmande tanke att man kanske själv är där snart,som senil dement. Ibland undrar man om inte det är på gång,eftersom man glömmer så mycket(men det kanske är en konst?)

Från det ena till det andra,lite om min uppväxt i Malmö arbetarkvarter. Jerusalemsgatan var ju hela ens värld.Speceriaffär i ena änden och en tobaksaffär i andra.Sen hade vi budbyrå (som jag senare fick jobb i med att cykla ut med varor) och ett våffelbageri(som var det bästa) Man fick köpa en hel påse med skadade våfflor för 5 öre.(vilken lycka) sen hade vi kvarterspolisen som hade en godisaffär inne på en bakgård (undrar om det hade låtit sej göra idag?) där han sålde godis under vissa timmar till oss barn. Vi var 11 barn i ungefär samma ålder på gatan,som bråkade slogs och lekte varje dag.När man nu fick vara ute. Vi bodde i nr11 som hade en genomgång till grönegatan,som var våra svurna fiender.Startade ofta krig och gjorde räder in på gatan igenom vår port. Slogs tex om Elvis eller Tommy steele. Vår gata höllt ju på Elvis (jag gillade tommy mer men det vågade jag aldrig tala om) så klart. Inte mycket man hade att göra egentligen,så det blev mest att man sprang på hustaken eller klättrade på innergårdarna. Fantastiska gårdar med utedass (som man var livrädd att besöka på kvällarna) Det kom ofta gårdsspelemän eller knivslipare dit. Vi hade ett par fallna kvinnor på gården också,som jag brukade springa ärende till.(sågs inte ned blida ögon av mossan) Så jag fick ju en bra grund från början? Dom var alltid snälla och trevliga mot mej. Sprang även ärende till kattalisa (som jag tror har funnits i alla tider och överallt) och köpte sill till hennes 30 katter Ni kan ju förstå hur det luktade. Hon hade även ett korvastånd på kvällarna vid lekplatsen som inte låg så lång därifrån. Där hände det alltid mycket,men jag kan inte komma ihåg att jag någonsin åt någon korv där,med viss förståelse kanske. Det fanns ju ingen tv på den tiden så alla hängde ut ur fönstren på kvällarna,för det var alltid ett himla liv på gatan.Mycket fylleri och slagsmål,så man förstår ju att föräldrana inte släppte ut en för sent.
Nu skall jag fika så det får bli mer nästa gång. VÄL MÖTT DAGENS VISDOMSORD ATT LEVA MÅSTE MAN LÄRA SIG HELA LIVET

Kommentarer
Postat av: Minismurfan

Hej vännen..

Nu har jag läst igenom din blogg. ler

Hoppas dom får rätsida på dej.. hihi.

Ha det bäst.

Kramizzar

2009-09-05 @ 07:37:06
URL: http://metrobloggen.se/minismurfan
Postat av: Morgan

Hahaha dina barndomsminnen är rätt roliga! Fortsätt med det! Ha det fint så länge pappa!

2009-09-05 @ 18:13:01
Postat av: jenny vinberg

Hej morbro vet du att man sitter bara å väntar på nästa händelse ,jag ser nästan lite "andersonskans kalle" framför mig man kan höra sorlet å allt ,riktigt roligt hoppas du fortsätter.kram Din favoritsysterdotter...hahahaha

2009-09-10 @ 13:35:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0