EN DAG SOM ALLA ANDRA

Vaknade hemma,Var i Tydinge igår,men vågade inte ligga själv (för mycket fukt i luften),.De flesta har kört hem nu,så igår var jag ensam där,och då jag inte kände mej riktigt kurant och luften var väldigt fuktig,så valde jag att köra hem.Får väldigt svårt att andas i fuktig luft,täpper till omedelbart,så paniken ligger på lur hela tiden.Har förvisso lärt mej att tygla paniken,men den är alltid nära och är man då ensam så känns det alltid lite värre.
Men jag skall köra ut idag igen och Linda och Livius skall följa med.Det är dans imorgon och på lördag är det cruising och festkväll med rockabilly,och det vill man ju inte missa.Orkar inte dansa längre,men musiken är ju skön.(Tycker inte Linda)Vilket fall somhelst skall det bli skönt att ha med inda och lilleman ut där.

Får så många trevliga kommentarer om min återresa till ungdomen,till och med min mor.Hon vill berätta om sina minnen så jag kan komma ihåg mer själv,och det är ju possitivt för mej.Hon kan ju fylla i lite luckor i mitt minne.
Det konstiga är att jag har inget minne alls om några vintrar,vad jag gjorde eller var jag var.Det är faktiskt riktigt skrämmande.Har försökt att tänka efter,men kan inte hitta något(måste varit fruktansvärt tråkiga vintrar)Det är ju klart sommrarna är ju alltid då det sker saker,som man kommer ihåg,mer frihet kanske. Vi hade på gatan mer än ett orginal,men en som de flesta hört talas om och känner till,var Tage tosa.En man i kvinnoskepnad mycket snäll och trevlig men som namnet antyder kanske inte riktigt lycklig.Hos henne var jag mycket och hon passade mej när mossan inte var hemma,så vi kunde gå till en park 5 kvarter därifrån(badhusparken).Där jag fick bada och leka,emedan tage satt och stickade på gräset.Jag förstod ju inte varför alla tittade så på henne och hade så roligt.(det syntes klart och tydligt att hon var en man).Men hennes lumparkompisar kom förbi och det var tydligen för mycket för henne,för sen skulle vi hem igen. Hon var inneboende hos min moster som bodde tvärs över gatan,det var så jag lärde känna henne.Egentligen tror jag det var min moster som passade mej men Tage ville gärna visa sej med ett barn(det ökade väl hennes kvinnlighet kanske)Hon kunde verkligen svara för sej,det blev jag varse när jag blev lite äldre.Men det var hon säkert tvungen att lära sej.Träffa henne även längre upp i min ungdom ,när man började ta ut och dansa i Folkets Park.
Budbyrån som fanns på gatan var en naturlig träffpunk för oss när vi kom upp i 8 års åldern.Ägaren hade 2 döttrar i 9-10 årsåldern då,som var väldigt spännande.Den äldste lurade in mej på mycket(jag var troligtvis med på det mesta själv)hyss. Hon var nog väldigt brådmogen och kände de flesta runt omkring.Många orginal som man själv inte vågade närma sej.De flesta var väldig snälla bara de hade något i sej,men å andra sidan elaka när de inte fått något.Oftast fick man springa och köpa pilsner till dom.Annars kom det en drickavagn en gång i veckan.Häst och vagn med massor av svagdricka ,öl och lemonad,rena himmelriket. Svagdricka med mjölk var det vi hade på matbordet i regel(drickablanning)mycket gott.Vid lyxiga tillfällen fick vi lingon och mjölk i glas som efterrätt.Min favorit var (smullebidar),som bestod av torrt vetebröd smulat i en kopp kaffe med mjölk och mycket socker. Först massor av smör på vetebrödet också. En härlig blandning,men underbart gott då. Annars fick vi bara strösocker som pålägg på våra mackor och någongång sirap om det fanns hemma.Middagsmaten bestod oftast av stekt sill(jag hatade stekt sill) som var billigast på den tiden,och kokt potatis.Som sås fick vi mjölk för att det inte skulle bli för torrt.Vi var ju tvingade att äta upp,så ibland blev det timmar vid matbordet.Kanske därför att jag slänger i mej maten idag och inte får någon matro? Nej nu skall jag gå och tvätta,så mer imorgon.
VÄL MÖTT  DAGENS VISDOMSORD   GÅRDAGEN KAN DU INTE ÄNDRA,MEN MORGONDAGEN KAN DU GÖRA BÄTTRE

I AMSTERDAM

Kommentarer
Postat av: Lil

våra måltider brorsan minns jag mest norrlandspölsa med rödbetor ..... huga.... och att vi fick sittá tills alla ätit. och att var det kött kotlett eller stek eller sånt inte malet . så fick jag tugga tugga tugga.. kunde ju inte svälja det. vilken plåga..... jag äter oxå fort. Det kanske har sina förklaringar.... Vintgrarna minns jag mest från katte o atlebacken

2009-09-10 @ 10:45:37
Postat av: Siwan

Tänk att Tage tosa dyker opp här.Honom fick jag åxå se många gånger på den tiden jag var en del i malmö.Jättekul o läsa dina berättelser!Men KRYA PÅ DEJ!!!

2009-09-10 @ 12:21:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0